Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Publikacje PDB

Nowości:

Marcin M. Chrzanowski

Orcid

Książki o tematyce edukacyjnej
  1. Education during a pandemic. Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, redaktorzy: Małgorzata Nodzyńska-Moroń, Barbara E. Ostrowska, Marcin M. Chrzanowski, Danuta Jyż-Kuroś. Kraków 2022
  2. Edukacja Wobec Kryzysów, red. Marcin Chrzanowski, Ilona Żeber-Dzikowska, Jarosław Chmielewski, Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy, 2022
  3. Doskonalenie dydaktyki szkolnej i akademickiej, red. Marcin Chrzanowski, Ilona Żeber-Dzikowska, Jarosław Chmielewski, Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy, 2022
  4. Skrypt do zajęć ogólnouniwersyteckich dla studentów Uniwersytetu Warszawskiego – Household Science, Chemistry and biology of everyday life – the simplest explanation of phenomena around us, 2021
  5. Wykorzystanie pracy z materiałami źródłowymi w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych i matematyki – CENne Inspiracje metodyczne – w druku, planowany termin publikacji: 2021
  6. Skrypt do zajęć ogólnouniwersyteckich dla studentów Uniwersytetu – Chemia i biologia życia codziennego, czyli jak najprościej wytłumaczyć zjawiska zachodzące wokół nas – po pozytywnych recenzjach, 2022
  7. Wiem, jak uczyć o energii jądrowej. Informator – poradnik dla nauczycieli, Departament Energii Jądrowej Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Wydawnictwo Script S.A., Warszawa 2020-12-01, pp 1-230, red. Marcin Chrzanowski, Agnieszka Siporska, Wojciech Ronatowicz
  8. INFORMATOR o egzaminie ósmoklasisty z chemii od roku szkolnego 2021/2022, Zespół redakcyjny: red. Monika Nowak, Aleksandra Grabowska, Alicja Kwiecień, Marcin Chrzanowski, Jolanta Baldy, Damian Krawczyk, Wioletta Kozak, Marcin Smolik, pp. 1-80, Centralna Komisja Egzaminacyjna, ISBN: 978-83-949003-6-6
  9. Skrypt do zajęć dla studentów Wydziałów Biologii i Chemii Uniwersytetu Warszawskiego – Didactics of Science in International Curricula, Warszawa 2018 – współautor: M. M. Chrzanowski
  10. Wiem, jak uczyć o energii jądrowej. Informator – poradnik dla nuczycieli. Ministerstwo Energii, redakcja rozdziału 2. i autorstwo rozdziału 3. 2018 – M.M. Chrzanowski i A. Siporska
  11. Egzamin Gimnazjalny. Repetytorium – część matematyczno-przyrodnicza, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 2015 – współautor: M. M. Chrzanowski
  12. Repetytorium maturalne z chemii. Zakres rozszerzony, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 2014 – współautor: M. M. Chrzanowski
  13. Uczymy myślenia. Zadania na lekcje przedmiotów przyrodniczych, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa, 2013 – współautor: M. M. Chrzanowski
  14. Umiejętności złożone w nauczaniu historii i przedmiotów przyrodniczychpomiar, zadania testowe z komentarzami – Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa, 2010, współautor: M. M. Chrzanowski
  15. Jak przygotować pracę badawczą na Olimpiadę Biologiczną? Poradnik, Komitet Główny Olimpiady Biologicznej 2016 – współautor: M. M. Chrzanowski
Publikacje naukowe
  1. M.H. Darwich, M.M. Chrzanowski, P.P. Bernatowicz, M.A. Polanska, E. Joachimiak, P. Bebas, Molecular Oscillator Affects Susceptibility of Caterpillars to Insecticides: Studies on the Egyptian Cotton Leaf Worm—Spodoptera littoralis (Lepidoptera: Noctuidae), Insects 2022, 13, 488
  2. B Ostrowska, M.M. Chrzanowski, Nowy, wspaniały i dostępny świat, Polonistyka. Innowacje 15, 2022 DOI: 10.14746/pi.2022.15.12
  3. Jaszczuk, M.M. Chrzanowski, A. Zarzycka, J. Lilpop, Wątpliwe zmiany klimatu i straszny wilk, czyli błędne przekonania w edukacji przyrodniczej, Edukacja Biologiczna i Środowiskowa 4/2018, 31.12.2019, DOI: 10.24131/3247.180403
  4. M. Chrzanowski, W. Grajkowski, S. Żuchowski, K. Spalik, E. B. Ostrowska, Vernacular Misconceptions in Teaching Science – Types and Causes, Journal of Turkish Science Education, 15(4), 2018
  5. M. Chrzanowski, E. B. Ostrowska, Pisa Survey as a Source of the Procedures for Cognitive Laboratory Assessment (Verbal Probing Technique) in Development of Science Items for Studies in Education – Polish Experiences, ICERI, 2018
  6. Wybrane aspekty edukacji środowiskowej w podręcznikach chemicznych dla gimnazjum. Analiza podręczników chemicznych dla III etapu edukacyjnego [w] Szkolna i uniwersytecka edukacja przyrodnicza, 2018 – współautor: M.M. Chrzanowski
  7. M. Chrzanowski, A. Siporska, Metoda CLIL w nauczaniu chemii – inspiracją do prowadzenia zajęć z chemii w języku obcym, Chemia w Szkole, 5 2018
  8. M. Chrzanowski, E. PiszczekElements of health education in science coursebooks, Edukacja Biologiczna i Środowiskowa” 2018/1, 51-74
  9. M. Chrzanowski et. al.Tabele i wykresy w podręcznikach do nauczania chemii dla III etapu edukacyjnegoEdukacja Biologiczna i Środowiskowa, 2 2017, 52-70
  10. Joanna Lilpop , Maria Zachwatowicz, Łukasz Banasiak, Marcin Chrzanowski, Piotr Bębas, Jak przygotować pracę badawczą na Olimpiadę Biologiczną? Poradnik, Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 2 2017, 79-102
  11. M. Chrzanowski et. al., Układ okresowy pierwiastków w podręcznikach chemii dla gimnazjum, Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 1PL 2017, 59-71
  12. M. Chrzanowski, E.B. Ostrowska, Polish Students’ Science Reasoning Skills in the Context of Two Big Educational Studies: PISA and Laboratory of Thinking, Edulearn17, 2017
  13. M. Chrzanowski et. al., The periodic table of elements in chemistry textbooks for junior high-schools, Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 1 2017, 57-69
  14. Potyrała, M. Kłyś, P. Bębas, M.M. Chrzanowski Owady i ich rola w przyrodzie – kształtowanie wiedzy i postaw uczniów. Część II, Aura, 11 2016
  15. Potyrała, M. Kłyś, P. Bębas, M.M. Chrzanowski Owady i ich rola w przyrodzie – kształtowanie wiedzy i postaw uczniów. Część I, Aura, 10 2016
  16. Lilpop, M.M. Chrzanowski, O dydaktyce szkoły wyższej z zastosowaniem metody naukowej, Edukacja Biologiczna i Środowiskowa” 2, 61-70 2016
  17. M. Chrzanowski et. al., Core Curriculum for Science Subjects in Selected Countries, INTED2015 Publications, 2015
  18. M. Chrzanowski et al., Communication During Science Classes, Procedia – Social and Behavioral Sciences, 174, 2015, 2015
  19. M. Chrzanowski, Zupełnie inna chemia – czyli o niektórych metodach wykorzystywanych w chemii supramolekularnej, Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 3, 2015, 48-60
  20. Markowska, M. Lechowicz, W. Grajkowski, M. M. Chrzanowski, K. Spalik, J. Borgensztajn, E. B. Ostrowska, M. Musialik – Błędne przekonania w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych, Edukacja Biologiczna i Środowiskowa 4, 2014
  21. M. Chrzanowski et al., Dociekanie Naukowe w Zadaniach Testowych, [w] Nauczanie Przedmiotów Przyrodniczych Kształtujące Postawy i Umiejętności Badawcze Uczniów, cz. II, 2013
  22. M. Chrzanowski et al., Cross-Curricular Educational Tools Dedicated to Water Resource Policy Problem, La Chimica nella Scuola XXXIV – 3, 2012
  23. M Chrzanowski et al., Novel Tools for Students’ Knowledge Assessment in Chemistry, INTED2012 Proceedings, 2012
  24. M. Chrzanowski et al., Educational Tools to Assess Students’ Thinking Skills, EDULEARN11 Publications, 2011
  25. M. Chrzanowski, et. al, Fotoporządkowanie — nowa ważna technologia w produkcji elektrooptycznych przetworników ciekłokrystalicznych, Polimery, 2013, 7-8, 569
  26. M. Chrzanowski, et. al, Liquid Crystal Aligning Ability Of Photosensitive Polymer Material, Molecular Crystals and Liquid Crystals, 553 1, 58-65 (2012)
  27. M. Chrzanowski et. al, Orienting Layers Preparation Technology For Photoaligment In Liquid Crystal Displays, Molecular Crystals and Liquid Crystals, 544, 170/1158 (2011)
  28. Rowiński, M. M. Chrzanowski, Influence of selected fluorescent dyes on small aquatic organisms, Acta Geophysica, 59 1, 91-109 (2010)
  29. M. Chrzanowski et. al, Photoalignment – an alternative aligning technique for TN LCD, Journal of Achievements in Materials and Manufacturing Engineering, 48/1, 7-13 (2011)
  30. M. Chrzanowski et. al, Fotoporządkowanie – alternatywna technika dla szybkich przetworników ciekłokrystalicznych, Biuletyn Wojskowej Akademii Technicznej 3 (659), vol. LIX (2010)
  31. Więckowska, M. Wiśniewska, M. M. Chrzanowski, J. Kowalski, B. Korybut – Daszkiewicz, R. Bilewicz, Self-assembly of a nickel(II) pseudorotaxane nanostructure on a gold surface, Pure & Applied Chemistry, 79(6), 1077-1085 (2007)
Rozdziały w monografiach naukowych
  1. Scientific Thinking in science education [w:] Modern science teaching, red. Małgorzata Nodzyńska, Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2021, autorzy: Marcin M. Chrzanowski, E. Barbara Ostrowska
  2. Why Is The Work Of Scientists Important? On The Education Of Science During Lockdown, [w:] Education during a pandemic – red. Nodzyńska, D. Jyż-Kuroś, Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego, autorzy: Marcin M. Chrzanowski, E. Barbara Ostrowska – w druku, planowany termin publikacji: 2021
  3. We Learn From Mistakes [w:] Scientific thinking in science teaching (problem solving, calculations, concepts and definitions) red. Nodzyńska, W. Kopek-Putała, autorzy: E. Barbara Ostrowska Marcin M. Chrzanowski, Krzysztof Biedrzycki – Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, 2021
  4. Porównanie powszechności występowania błędnych przekonań, dotyczących wybranych zagadnień z zakresu biologii środowiskowej, wśród uczniów szóstych klas szkoły podstawowej i trzecich klas gimnazjum [w:] Edukacja Przyrodnicza – klasyka czy nowoczesność, red. S. Pilichowski, I. Żeber-Dzikowska, Wyd. Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2018, współautor: M. M. Chrzanowski
  5. Wymiar edukacji zdrowotnej w podręcznikach do przedmiotu Przyroda [w] Podręcznik do nauk przyrodniczych w XXI wieku, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, 2016 – współautor: M. M. Chrzanowski
  6. M. Chrzanowski, Uczeń w szkole – świadomy obywatel? Publikacja w książce po konferencji “Szkoła wartości” 14. 11. 2020. w Monnet International School
  7. Humaniści i przyrodnicy wspólnie w laboratorium w czasach edukacji stacjonarnej i zdalnej. O umiejętności obserwacji. [w:] Doskonalenie dydaktyki szkolnej i akademickiej, red. Marcin Chrzanowski, Ilona Żeber-Dzikowska, Jarosław Chmielewski, autorzy: Marcin M. Chrzanowski, Agnieszka Siporska, w druku, planowany termin publikacji: 2022
  8. Edukacja a fake newsy. [w:] Doskonalenie dydaktyki szkolnej i akademickiej, red. Marcin Chrzanowski, Ilona Żeber-Dzikowska, Jarosław Chmielewski, autorzy: Patrycja Ściślewska, Marcin M. Chrzanowski, E. Barbara Ostrowska, w druku, planowany termin publikacji: 2022
  9. Kształcenie w dobie nauczania zdalnego w oczach nauczycieli – refleksje z pierwszego lock downu. [w:] Edukacja wobec kryzysów, red. Marcin Chrzanowski, Ilona Żeber-Dzikowska, Jarosław Chmielewski, autorzy: Marcin M. Chrzanowski, Agnieszka Siporska, w druku, planowany termin publikacji: 2022
Raporty z badań – współautorstwo
  1. Wytyczne dotyczące obowiązkowego wyposażenia pracowni chemicznych w szkole podstawowej, oraz niezbędnych prac modernizacyjnych wymaganych przy stworzeniu wyżej wymienionych pracowni., Urząd Miejski w Gdańsku, Wydział Rozwoju Społecznego, 2017
  2. Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów, Wyniki Badania PISA 2015 W Polsce, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa, 2016
  3. Przedmioty przyrodnicze w wybranych krajach – Raport z wizyty studyjnej w Finlandii, 2014
  4. Elementy Edukacji Środowiskowej W Podręcznikach Do Nauczania Chemii Dla III Etapu Edukacyjnego, Analizy IBE/9/2015Dobre Praktyki W Przyrodniczej Edukacji Pozaformalnej – Badanie Oferty Zajęć Przyrodniczych, 2013
  5. Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów 2012 – przedmioty przyrodnicze, 2013
  6. Laboratorium myślenia raport z badania, 2012
  7. Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów 2011 – przedmioty przyrodnicze, 2012
  8. Przedmioty przyrodnicze w wybranych krajach – Raport z wizyty studyjnej w Anglii, 2010
Publikacje upowszechniające w dziedzinie edukacji
  1. M. Chrzanowski, Uczeń w szkole – świadomy obywatel?, Publikacja po konferencji “Szkoła wartości. Jak kształtować postawy uczniów?”, Monnet International School, 2019 – w druku
  2. M. Chrzanowski, Interdyscyplinarność w nauczaniu przedmiotów ścisłych, Refleksje, 3 2018
  3. M. Chrzanowski, Unusual-shaped micrometer size crystals have been obtained as a result of controlled precipitation reaction, Edukacja Biologiczna i Środowiskowa 1, 2015
  4. Irmina Buczek, M.M. Chrzanowski, Małgorzata Musialik, Beata N. Gawrońska, Michał Zarzycki, Flashcards for Organic Chemistry – Stimulating recall, Edukacja Biologiczna i Środowiskowa 1, 2015
  5. M. Chrzanowski, Biedronki z bronią biologiczną, Edukacja Biologiczna i Środowiskowa 4, 2014
  6. M. Chrzanowski, Poznaj malarię po zapachu, Edukacja Biologiczna i Środowiskowa 4, 2014
  7. M. Chrzanowski, Dlaczego koala jest cool?, Edukacja Biologiczna i Środowiskowa 4, 2014
  8. Buczek, M. Musialik, M.M. Chrzanowski, „Zielona jajecznica”. Propozycja eksperymentu na lekcję chemii w gimnazjum, Edukacja Biologiczna i Środowiskowa 4, 2014
  9. Buczek, M. Musialik, M.M. Chrzanowski, Jak wprowadzić eksperyment naukowy.. na lekcje chemii w gimnazjum? Mini-poradnik, Edukacja Biologiczna i Środowiskowa 4, 2014
  10. M. Chrzanowski, P. Bębas, Photo of the Issue: Bumble Bee on Echinacea Purpurea, Edukacja Biologiczna i Środowiskowa 1, 2014
  11. M. Chrzanowski, Fairy Chemistry of Fungi, Edukacja Biologiczna i Środowiskowa 1, 2014
  12. M. Chrzanowski, Nanoplaster Jako Alternatywa Dla Tradycyjnej Szczepionki, Edukacja Biologiczna i Środowiskowa 3, 2013
  13. M. Chrzanowski, Bioniczne Oko – Nadzieja Dla Chorych Na Retinopatię Barwnikową, Edukacja Biologiczna i Środowiskowa 2, 2013
  14. M. Chrzanowski, Bakterie Produkują Złoto, Edukacja Biologiczna i Środowiskowa 1, 2013
  15. M. Chrzanowski, Recenzja płyty Here comes Science zespołu They Might Be Giants, Edukacja Biologiczna i Środowiskowa 1, 2013
  16. Twardowska, W. Grajkowski, M.M. Chrzanowski, E. B. Ostrowska, K. Spalik, Dlaczego Warto Zamykać Zadania?, Hejnał Oświatowy, Miesięcznik Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli 1, 2011